MOARTEA LINGURITEI
Cristina Marculet-Petrescu
Intotdeauna am fost impotriva unei literaturi statice, impotriva unei literaturi care trebuie sa urmeze regulile articiale si penibile ale unui curent literar. Detest structurile fixe, previzbile, care silesc autorul sa gandesc intr-un anumit stil, adresandu-se unui anumit public, nelasand loc imaginatiei, intrebarilor, furiilor. Simpatizand ideile suprarealismului, sustin ceea ce cere Andre Breton, in Manifestul Suprarealismului din 1924 si anume: sa fie inlaturata din creatia literara orice activitate de premeditare a spiritului, sa fie absent orice control exercitat de ratiune, in afara oricarei preocupari estetice si morale. Breton definea suprarealismul ca fiind „autonomism psihic pur, prin care o încercare este făcută să exprime, fie oral, în scris sau într-o altă manieră, adevărata funcționare a gândului.” În Al Doilea Manifest, Breton afirmă că suprarealismul luptă să obțină „avantaj mintal, din care viața și moartea, realul și imaginarul, trecutul și viitorul, înțelesul și neînțelesul, nu vor mai fi percepute contradictoriu.” La randul meu, eu sunt impotriva oricarei structuri predefinite care sa taie elanul creativ, sunt impotriva oricarei ratiuni care are ca rezultat ingradirea creatiei artistice. Mie nu imi pasa de nicio regula in creatie si doresc ca relatia intre mine si ceea ce scriu eu sa fie cat mai pura posibil, cat mai directa posibil, inlaturand orice obstacol de ordin social, moral sau cultural.
Scriitorii care mi-au servit drept
inspiratie sunt in mare parte cei suprarealisti precum Italo Calvino,
Dino Buzzati, cei existentialisti (Sartre, Camus) si desigur,
inegalabilul Kafka, care poate fi considerat premergatorul
suprarealismului si al existentialismului.
In primul rand, ceea ce doresc prin
literatura mea este sa provoc cititorului un sentiment de frustrare,
poate si de furie. Cititorul este omniprezent: Cand incep sa scriu un
text iau intotdeauna in calcul cititorul ideal: cititorul care se
implica, este inteligent si accepta realitatea ca pe o inlantuire logica
de fapte si intamplari. Orice text incepe aproape banal. Realitatea
noastra este una cat se poate de lipsita de intamplari, cat se poate de
rationala. Nu ni se intampla nimic. Mai ales omului modern nu i se
intampla nimic pentru ca rationalizat totul, de la cer la pamant. Si
atunci ce poate fi mai frustrant decat o realitate brusc deformata, fara
sens si totusi pastrand structura logica? Doresc in primul rand sa
provoc in sufletul cititorului aceasta frustrare, dar si acea teama, ca
totul este posibil oricat de aburd ar fi.
In general personajele care apar in
texte sunt persoane reale: un vecin, un coleg, un prieten! Ce poate fi
mai aproape de realitate decat o persoana care chiar exista, o persoana
care se afla in apropierea imediata? Cu atat mai credibile sunt toate
intamplarile cu cat personajele sunt mai reale, si atunci cu atat mai
mare este frustrarea.
Eu vad realitatea din natura deformat.
Nu incerc sa prezint intamplari fantastice sau sa reduc totul la un
simplu vis. Eu prezint o realitate pe care eu o percep in mare parte
astfel. Desigur, anumite lucruri sunt voit exagerate, exacerbate, ca
sa produca cititorului acel sentiment de frustrare. Multe din
intamplarile din carte sunt traite exact asa cum sunt prezentate chiar
daca acestea sunt in realitate, pentru altii, total banale. Dar sentimentele care izvorasc din aceste intamplari le dubleaza
intensitatea, le distorsioneaza realitatea si ajung sa fie astfel o
insirurile de intamplari posibile si imposibile. Toate textele au doua
dimensiuni care se contopesc pana la totala fuziunie: realul si irealul,
posibilul si imposibilul.
Textele
sunt imbibate de ironie si autoironie. Prin deformarea realitatii sunt
scoase in evidenta trasaturi ale oamenilor pe care acestia le ascund.
Dupa o indelungata observare a unui om, a miscarilor sale, a
activitatii sale, se creaza un personaj, o dublura literara a sa, a
carui slabiciuni sunt scoase in evidenta, subliniate. Nu incerc sa
ironizez numai personajele de langa mine, eu sunt un suprapersonaj, care
apare apoape in toate textele.Trasaturile mele negative sunt subliniate
, ironizate, cum se intampla si cu cele ale persoanelor care ma
inconjoara. De asemenea o mare sursa de inspiratie pentru ironie o
constituie societatea: acea masa amorfa de oameni care nu mai contine
niciun element uman: grozav de mare, lipicioasa, in care indivizii se
scufunda si raman fara vina.
Personajele sunt adesea si alegorii ale
diferitelor trasaturi umane, anumitor idei filozofice, religioase sau ale
unor categorii sociale. Obiectele si plantele apar foarte des in
texele mele, pentru ca se afla in contrast direct cu Omul, pe care eu,
poate influentata de filozofia lui Cioran, il consider un element
esential negativ. Omul este arogant, egoist si intotdeauna indemnat de
un geniu rau la fapte marsave . O lingurita moarta spre exemplu este pur
si simplu simbolul unei imbinari intre lumea insufletita si lumea
neinsufletita. Moartea este un proces prin care trece numai o fiinta, nu
si un lucru. Si totusi taman prin aceasta moarte are loc contopirea
celor doua sfere. Obiectele si plantele nu au loc in lumea egoista umana
si sunt marginalizate, poate pe nedrept!
Textele au ca tema de cele mai multe ori
trasaturile negative precum ignoranta, suferinta, rautatea,
superioriatea falsa, slabiciunea. Este vorba de o literatura grotesca, in
care uratul isi are locul, din care frumosul este exilat in totalitate,
lasand loc numai negativului care ia forma banalului. Toate aceste
trasaturi negative sunt prezentate cu umor. Omul, din natura lui, este
mai putin receptiv la negativ cand acesta este spus intr-un mod serios
si direct. Perceperea negativului se face in acest caz intr-o singura
etapa. Psihicul tinde sa se apere si dimineaza involuntar valoarea
negativului. Insa umorul este o arma subtila! Omul iubeste lucrurile
care il distreaza, care il fac sa rada, acestea facandu-l mult mai
abordabil. Negativul prezentat prin intermediul umorului nu este
perceput direct si patrunde in minte prin invaluire. Umorul deschide
caile si negativul se implanta ca un pumnal in minte, fiind resimtit
ulterior prin reflexie total, fara vreo diminuare. O alta functie a
umorului este aceea de a atrage cititorul. Cititorul este un sensibil,
se plictiseste repede si atunci incepe sa dea paginile nervos. Panem et
circenses! Oamenii vor sa fie distrati
Eu sustin intru totul ceea ce afirma
Italo Calvino intr-una din operele sale: “Eu cred ca amuzamentul este o
functie sociala, corespunde moralei mele: intotdeauna ma gandesc ca
cititorul care trebuie sa parcurga toate aceste pagini, trebuie sa se
distreze, trebuie sa aibe si o compensatie; aceasta este morala mea:
cineva a cumparat o carte, a platit-o cu bani, ii acorda din timpul sau,
trebuie sa se distreze. Nu gandesc doar eu asa, de pilda si un
scriitor foarte atent la continut, ca Bertold Brecht, spunea ca prima
functie a unei opere teatrale este aceea de a distra. Cred ca
amuzamentul este ceva serios” (Italo Calvino, ‘Vicontele taiat in
doua’).
Lansarea cartii a avut loc pe 23 mai, la Grand Hotel Continental.
Editura: Oscar Print
Coordonatorul colecţiei Biblioteca Fantastică: Adrian Majuru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu